Религия и реалност: Кога е роден Исус Христос?

Църквата приема за дата на Рождеството 25 декември, учени дебатират

контакти

Раждането на Исус Христос се отбелязва от милиони хора по света с коледни тържества на 25 декември. И все пак, много учени не са съгласни, че той не е роден на този ден или дори в година 1 от н.е. Изследователи допускат, че Римокатолическата църква е избрала 25 декември, защото е свързана със зимното слънцестоене и с провежданите тогава Сатурналии  римски празници, посветени на божеството Сатурн.

Църквата също може да кооптира този популярен езически празник, както и зимния празник на други езически религии, като избере този ден за празнуване на рождения ден на Исус. Така счита ученият Игнасио Гьотц в книгата си „Исус евреинът: реалност, политика и мит – лична среща“. Никой обаче не знае точно кога се е родил Исус.

ИРОД И МЛАДЕНЦИТЕ

Някои учени смятат, че това е станало между 6 г. пр.н.е. и 4 г. пр.н.е. допускането отчасти е въз основа на библейската история за цар Ирод Велики. В опит да убие Исус, царят наредил смъртта на всички бебета под 2 години, живеещи в околностите на Витлеем – събитие е известно като Клането на невинните или избиването на младенците. Станало е малко преди смъртта на самия Ирод, дата, която обаче се оспорва.

Въпреки това, повечето учени, включително Питър Ричардсън и Ейми Мари Фишър в книгата си „Ирод: цар на евреите и приятел на римляните: Второ издание“ (Routledge, 2018), следват датата, използвана от римските историци, които датират смъртта на Ирод през 4 г. пр.н.е.

Но мнозина от съвременните им колеги не са съгласни относно действителната година на смъртта на Ирод и твърдят, че масовото детеубийство не е нищо повече от легенда. В книгата си „Зилот: Животът и времената на Исус от Назарет“ (Random House, 2013), библейският учен и автор Реза Аслан пише, че клането на Ирод е „събитие, за което не съществува и капка потвърждаващо доказателство в никоя хроника или история от онова време, независимо дали е еврейска, християнска или римска“.

ВИТЛЕЕМСКАТА ЗВЕЗДА

Други учени са се опитвали да свържат „Витлеемската звезда“, за която се предполага, че е предвестник на раждането на Исус, с действителни астрономически събития, за да се определи годината на раждането му.

В статия от 1991 г., например, в тримесечния вестник на Кралското астрономическо общество астрономът Колин Хъмфрис предполага, че легендарната звезда, всъщност, е бавно движеща се комета, която китайските наблюдатели записват през 5 г. пр.н.е. Въпреки това, теорията на Хъмфрис оттогава е развенчана.

Месецът на раждането на Исус също е предмет на дебат, като една теория предполага, че Витлеемската звезда може да е била Венера и Юпитер, които се събират и образуват ярка светлина в небето – рядко събитие, случило се през юни 2 г. пр.н.е. Друга възможност е подобна позиция между Сатурн и Юпитер, случила се през октомври 7 г. пр.н.е. Има и спекулации, че Исус е бил пролетно бебе.

Гьоц предполага, че Исус е можел да се роди „в края на пролетта на годината, защото бременността е започнала през есента след прибирането на реколтата и е имало достатъчно пари за сватбено пиршество“.

Пръв Климент Александрийски († 215 г.) прави предположението, че Исус Христос се е родил на 18 април. В африканските коптски църкви са приемали, че това е станало на 28 март, а св. Иполит Римски († 235 г.) говори за 25 март.

РОЖДЕСТВО И БОГОЯВЛЕНИЕ

В периода 2-3 в. в Църквата се учредява празник, посветен на Божиите явявания – Богоявление, отбелязван на 6 януари.

Като част от Богоявлението е било разглеждано и явяването на Бог в плът – Рождество Христово. Честването е било свързано с предание, че Спасителят се родил в деня, в който е бил създаден Адам, т. е. в шестия ден на първия месец (Бит. 1:26). Това е причината дълго време двата празника да бъдат празнувани в един и същи ден. На него се е празнувало и поклонението на влъхвите.

В Западната църква прехвърлят честването на Рождество Христово на 25 декември през 4 в. През периода 4-5 в. под влияние на западното християнство започва обособяването му като самостоятелен празник и на Изток. Църквите в Антиохия и Кесария започват да честват 25 декември след 376 г., Йерусалимската – около 431 година. Арменската църква обаче продължава и до днес да отбелязва Христовото раждане на 6 януари.

Източници: Публикации в интернет издания



Полезна ли ви беше тази статия?

Благодарни ще сме, ако подкрепите, според възможностите си електронен вестник izvestnik.info. Вашата помощ ще позволи на изданието да остане все така независимо, обективно, честно и почтено към читателите си.

ПОДКРЕПЕТЕ НИ

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашия коментар!
Моля въведете вашето име тук